БИЛКОВИ ТИНКТУРИ

 

Растителната храна е основната храна за всички времена. В древността хората са се хранили почти изцяло с растителни храни.

 

Кои са най-известните хранителни продукти от растителен произход? Без съмнение това са бобовите култури. Познати са на човека от Каменната епоха и ползата им е оценена още от най-дълбока древност.

 

Разнообразието от хранителни продукти, които предлага съвремието, дава много големи възможности за избор и трудно може да се отличи този, който да заслужава определението най-добър и най-полезен. Можем обаче да кажем, че бобовите култури заемат своето заслужено място сред полезните храни на трапезата ни.

Полезните свойства на бобовите растения

 

Бобовите растения са най-близки до месото по отношение на съдържащи се протеини в тях. Протеинът е жизнено важен, набавянето му в организма е задължително, но за разлика от мазнините, които се натрупват, протеините нямат това свойство. Затова регулярното му набавяне трябва да става с ежедневната хранителна диета. Варивата, най-известен от които е бобът, не само съдържат необходимите протеини, но и осигуряват по-лесното му усвояване, отколкото от месото. Предимство пред месните продукти е фактът, че бобовите съдържат по-малко мазнини и калории от месото. Ако стремежът е по-тънка талия и повече енергия през деня, бобовите храни са подходящият избор.

 

Бобовите храни имат високо съдържание на фибри. Ако бъдат съчетани с подходяща диета, те са много добро средство за отслабване. Различните бобови храни в менюто са препоръчителни при диети за отслабване в количества 1 чаша на ден.

 

Бобовите култури са известни като ниско калорична храна.Калориите в 1 чаша боб са около 200-250. Те няма да натоварят организма, а в същото време са много засищащи.

Всички бобови храни са добър източник на енергия. За тези, на които енергийните запаси са важни, е информацията, че набавянето им чрез растителни храни от семейство бобови е по-добрата алтернатива от различните видове пасти, които претрупват организма.

 

Те са разнообразна и евтина храна - може да се започне със зрял боб в началото на седмицата, да се редува с грах, леща или нахут, така че да не се повтарят продуктите, ако храненето е изцяло с растителна храна.

 

Недостатък на бобовите храни е, че се смилат по-бавно от организма. При консумация на храни от бобови растения трябва да се държи сметка, че те престояват в стомаха в продължение на 4 часа и ферментират в червата.

 

Бобовите храни като профилактика на редица заболявания

 

Всички проучвания сочат, че състоянието на здравето и продължителността на живота се определят от начина на живот и хранене в най-голяма степен. Това дава индикация, че в близко бъдеще дневното меню все повече ще бъде съставено от растителни храни. Очаква се търсенето на бобови храни, като заместител на протеините от животински произход, да нарасне значително.

 

В списъка на здравословните продукти бобовите храни заемат централно място. Заслужено ли е то?

 

Бобовите могат да се причислят към терапевтичните храни. Те имат профилактично действие при заболявания на храносмилателната система, сърцето, бъбреците и черния дроб. За да изпълняват ефективно ролята си на средство за овладяване на симптомите на заболявания на тези органи, бобовите храни трябва да заемат поне 10 процента от хранителната диета.

 

Отдавна е известно, че консумацията на боб и грах действа уравновесяващо на нервната система. Причината е съдържанието на лизин в тях, както и на незаменимите аминокиселини.

 

Въглехидратното съдържание е друг важен елемент от състава на бобовите храни. При липса на лактоза у децата се развива състояние, наречено диатеза. Открояващите се червени петна по бузките на децата могат да се отстранят с храни. Това са храни от бобови култури.

 

Растителният белтък, протеинът, подсигурява регенерацията на клетките.

 

Консумацията на бобови храни е профилактика на диабета, защото храните са с нисък гликемичен индекс.

 

Редовната консумация на грах, зрял боб, леща и други бобови храни намалява холестерола и захарта в кръвта.

 

Бобовите храни действат благотворно и укрепващо на нервната система и имунитета, както и на работата на главния мозък.

 

Съдържанието на витамините А, С, РР и витамините от група В, както и на фосфор и желязо правят тези храни подходящи за профилактика на почти всички най-често срещани страдания у хората.

 

Недостатъкът на бобовите храни като лечебно и профилактично средство се корени в бавното му усвояване и ферментацията в стомаха. Не се препоръчва за хора със заболявания на жлъчката, стомаха, задстомашната жлеза и различните видове колит.

 

Препоръчва се внимателна употреба при деца и възрастни хора. Пуриновите основи, които се съдържат в бобовите храни в големи количества, ги правят неподходящи при наличие на камъни в бъбреците, заболявания като атеросклероза и подагра.

 

Включването на повече бобови храни в дневното меню носи множество ползи. Не само разнообразяване на храненето, но и ползи за здравето на организма.

 

Всички бобови култури трябва да преминат през топлинна обработка преди консумация, защото суровите, както и несварените напълно зърна, съдържат отровни токсини, които унищожават еритроцитите в кръвта на човека.

марки
Подреди по